تنهابازمانده ی حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ

خدمه از پیش خلبان بازگشتند،دستها روی سر،همه جیغ می زدند،78 نفر مرده اند و هنوز معلوم نیست چرا؟
مریم کمالی از بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ در ارومیه چهارشنبه مهمان شبکه سه قبل از افطار بود و با مروری بر خاطراتش علامت سوال های مطرح شده درباره حادثه را برجسته تر کرد.

براستی چه اتفاقی افتاد که هواپیمای بوئینگ 727 با 105 خدمه و سرنشین، 19 دی 1389 نزدیک ارومیه سقوط کرد؟

مریم به شبکه سه گفت انگار لای ابر بودند که صدای بدی را شنیدند، صدایی مانند اینکه هواپیما به چیزی خورد و بعد خلبان اعلام کرد که هوا بد است و بدلیل بدی آب و هوا قصد دارد به تهران بازگردد.

همه چیز بعدا در یک دقیقه رخ داد و اینکه ما کادر مهماندار و خدمه را دیدیم که چند ثانیه ای همگی به کابین خلبان رفته و با چهره ای وحشت زده برگشته و روی صندلی ها نشستند. به گفته مریم آنها دستهایشان را روی سر گذاشته و این موضوع با جیغ های مسافرانی که از تکانهای شدید هواپیما ترسیده بودند، توام شد و بعد داستان تلخ سقوط و مرگ حدود 78 نفر رقم خورد.

می گویند بوئینگ به این راحتی سقوط نمی کند، اما چطور و چگونه این حادثه در شبی برفی در ایران رخ داد، هنوز معلوم نیست.

مرور حادثه 7 ماه پیش

ایسنا سه شنبه 11 مرداد 1390 در این رابطه نوشت:

حدود هفت ماه پیش یعنی نوزدهم دی ماه در حالی که دو پرواز در ساعت‌های 5:30 و 11:15 از تهران به مقصد ارومیه، به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شدند، پرواز سوم که با یک فروند بوئینگ 727 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد و بنا بود ساعت 16 تهران را ترک کند، با دو ساعت و نیم تاخیر ساعت 18:30 مهر‌آباد را به مقصد ارومیه ترک کرد و حدود ساعت 19:45 به دلیل آنچه در ابتدا مه شدید و بدی آب و هوا اعلام شد در نزدیکی ارومیه و حوالی جاده چیچفت و نزدیک روستای قره‌حسن‌لو سقوط کرد و 78 سرنشین این پرواز جان خود را از دست دادند و 27 نفر نیز مجروح شدند.

هنوز بعد از 7 ماه علت حادثه معلوم نشده است!!

مهکام - معاون عملیات پرواز فرودگاه مهرآباد - اعلام کرده بود: هر پروازی در صورتی که نقص فنی داشته باشد به هیچ عنوان انجام نمی‌شود و هیچ یک از خلبانان این ریسک را نخواهند کرد و تا زمانی که نقص فنی هواپیما برطرف نشود، پرواز برقرار نخواهد شد.

جعبه سیاه یک روز پس از سانحه پیدا شد و رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری درباره مدت زمان لازم برای اعلام دلیل سانحه گفت: این مدت زمان بستگی به همه‌ی عوامل دخیل در بروز حادثه دارد که باید هر یک مورد بررسی قرار گیرند. با توجه به اینکه جعبه سیاه در هر ثانیه 100 نوع حرکت فیزیکی حرکت هواپیما را ثبت می‌کند در برخی موارد لازم است که یک صدم ثانیه این نوارها خوانده شوند که اگر این گونه باشد خواندن اطلاعات جعبه سیاه سه ماه طول می‌کشد.

وی چندی بعد اعلام کرد: براساس تجربه هیچ وقت نتایج بررسی و اعلام علت سوانح هوایی کمتر از شش ماه صورت نگرفته است اما از آنجاکه سانحه در شرکت هما رخ داده بود از نظر قانونی بررسی نباید توسط کارشناسان این شرکت انجام می‌شد بنابراین‌ 9 نفر از نمایندگان منتخب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منتخب سازمان بازرسی کشور و کارشناسان کمیسیون بررسی سوانح هوایی کشور برای انتقال جعبه FDR به فرانسه اعزام شدند. اوایل اسفندماه بود که مجیدی اعلام کرد: بازخوانی نوار FDR هواپیمای سانحه دیده ارومیه در فرانسه انجام شده و نتیجه پس از جمع‌بندی کمیسیون بررسی سوانح که 11 کارگروه دارد اعلام می‌شود. مجیدی تیرماه سال جای نیز اعلام کرد: به دنبال آن هستیم تا موتور‌های هواپیما را به یک مرکز استاندارد و مورد تایید در دنیا بفرستیم. وی همچنین گفت: طبق قانون 400 روز برای اعلام دلیل بروز سانحه فرصت داریم. اما حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلمان ذاکر- عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس- معتقد است در شأن هواپیمایی جمهوری اسلامی نیست که علت سقوط هواپیمای بوئینگ 727 را تبدیل به معما و یک موضوع ابهام‌دار کند. ذاکر با اشاره به این‌که هنوز با گذشت حدود 7 ماه، علت تام و اصلی سقوط هواپیمای بوئینگ 727 به صورت یک معما باقی مانده است.

به هر حال به دلیل بروز سوانح هوایی متعدد طی سال‌های اخیر، بسیاری از مردم این روزها از هوپیما هراس دارند و سفرهای جاده‌ای و ریلی را به سفر هوایی ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد طولانی شدن زمان اعلام سوانح می‌تواند نگرانی مردم را چند برابر کند و موجب شود تا همین 2.5 درصد مسافرانی که از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند نیز کاهش یابند.
/ 0 نظر / 16 بازدید